Løbende skrives om nye trends og erfaringer i relation to bedre ledelse og organisationsudvikling i form af artikler, som alle offentligøres her på sitet.
Tilrettelæg forretningsplan
Forretningsstrategi
1. Introduktion
Denne skabelon bruges til at kortlægge forretningsstrategien.
Skabelonen er tilrettelagt som en enkel model der let kan anvendes. Der er mange andre områder som kan være relevante, og de skal naturligvis tages med målrettet for den enkelte virksomhed.
2. Mål for udviklingen
Her beskrives mål for udviklingen i årene 2015, 2016 og 2017. For hvert mål beskrives hvad:
- Målet omfatter
- Termin for indfrielsen
- Succeskriterie.
Målene opdeles naturligt i f.eks. følgende målområder:
- Produktmæssige mål
- Salgs- og markedsmæssige mål
- Tekniske mål
- Finansielle mål (omsætning, resultat og andre valgte finansielle mål)
3. Produkter/services
Beskrivelse af hvilke produkter og services virksomheden leverer. Herunder også hvilken forventet udvikling der er i produkter og services.
4. Marked og konkurrenter
Her beskrives virksomhedens omgivelser, herunder primært følgende områder.
4.1 Markedet og forventet markedsudvikling
Beskrivelse af markedets volumen og hvordan markedet forventes at udvikle sig over de kommende år.
Beskrivelse af hvilke behov virksomheden søger at indfri og servicere hos kunderne.
4.2 USP’er (Unique Selling Proposition)
Beskrivelse af hvad der gør virksomhedens produkter og services unikke i forhold til konkurrenternes.
Hvorfor er det kunderne foretrækker virksomhedens services?
Her ligger også en vurdering af, hvordan virksomheden bliver mere unik i sine produkter og tilbudte services.
4.3 Kunder
Hvilke forventede kunder og kundesegmenter forventes solgt til og hvornår.
4.4 Konkurrenter
Beskrivelse af konkurrenter/typer af konkurrenter som i øvrigt betjener kunderne og som er/kan være en trussel mod virksomhedens services.
5. Budget
For hvert af årene opstilles et resultatbudget i f.eks. følgende enkle model.
Budget |
|||
|
2014/15 |
2015/16 |
2016/17 |
Omsætning |
|
|
|
Omkostninger |
|
|
|
Resultat |
|
|
|
Hvis det er muligt/hensigtsmæssigt detaljeres posterne.
6. Overordnede handlingsplaner
Handlinger der skal gennemføres for at indfri målene planlægges.
Handling |
14Q3 |
14Q4 |
15Q1 |
15Q2 |
- |
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
Planlægningen er målrettet de mest betydende overordnede handlinger. Det kan overvejes, at skifte tidsskalaen fra kvartaler til måneder og forlænge tidslinjen.
7. Kritiske succesfaktorer for at nå i mål
Beskrivelse af hvilke succesfaktorer der har betydning for at nå i mål med handlingerne. F.eks.:
- Tekniske mål/funktionalitet
- Salg til kunder
- Udvikling af ledelsesstruktur og ledere
- Tilstrækkelige/rette ressourcer i organisationen
- Ledelse: motivering og fastholdelse af ledere og medarbejdere
- Andre kritiske succesfaktorer.
8. Risici og risikostyring
Her beskrives hvilke risici der er forbundet med at nå i mål, og hvordan risici vil blive behandlet.
Risici |
Hvordan håndteres risici? |
|
|
|
|
|
|
9. Udrulning af forretningsplanen
Her beskrives hvordan planen vil blive udrullet i afdelingerne og den efterfølgende periodiske opfølgning.
Det basale i udrulningen er, at hver afdeling beskriver ejerskab til: mål, handlinger, kritiske succesfaktorer, økonomi og risici/håndtering af risici i på en enkel praktisk måde.
Send mail til info@nygaardadvisory.dk hvis du er interesseret i at modtage denne skabelon i en let anvendelig word-skabelon
Henrik Nygaard
M: hnygaard@nygaardadvisory.dk
T: 26 81 81 23